Je hoort het vaak in de media: Het winkellandschap verdwijnt. Waar kledingwinkels als bosjes omvallen rukken de discountketens juist in een rap tempo op. Is dit hoe het nieuwe winkellandschap er uit gaan zien? Ik denk het wel!

Het winkellandschap is nu nog verdeeld in drie segmenten: laag, midden en hoog. In de lage categorie zitten de discountketens zoals Action, Big Bazar, vanHaren en Primark. In het midden kom je ketens als Hema tegen.

De warenhuizen verdwijnen steeds verder uit de winkelstraten, niets nieuws natuurlijk maar de lege plekken in de winkelstraten zijn vaak ook niet meer in te vullen! Zo staat het oude pand van de V&D in Assen al enkele jaren leeg en zijn in de afgelopen jaren menig plannen in de prullenbak beland. Het midden heeft het anno 2020 steeds moeilijker.

"Online heeft sterke invloed op het midden"

Vaak zijn de winkels qua omvang te groot om mee te buigen naar discount. Uiteindelijk moet de (vaak hoge) huur toch betaald worden. Dit is vaak de voornaamste reden dat het midden moeite heeft met meebewegen in de markt. Uiteindelijk ombuigen naar het hoge segment heeft ook weer weinig zin met het oog op het traffic wat ze dan verliezen. Ook de concurrentie van online heeft sterke invloed op het midden.

Waar een discountketen het voordeel heeft van impulsaankopen of de producten simpelweg te goedkoop zijn voor online heeft het midden te make met aankopen die afweging vereisen en die je veel doelbewuster koopt.

Eigenlijk is het dus ook niet zo gek dat de middensegment het moeilijk heeft en uiteindelijk verdwijnt. Het businessmodel is gewoon niet 2020 proof!

"Het zogenoemde fun-shoppen"

En komt er iets voor terug? Ja zeker! Het zogenoemde fun-shoppen. Hierbij moet je denken aan XXL variant winkels, foodmarkten en tuincentrums. Hierbij speelt beleving en het gevoel hebben dat je er-op-uit bent de boventoon.In dit segment vinden veel impulsaankopen plaatsen. De verwachting is dat dit segment zelfs de komende jaren nog harder gaat groeien en nieuwe concepten snel zullen worden gelanceerd.

In zekere zin kun je ook zeggen dat outletcentrums onderdeel zijn van fun-shoppen. Waar de plannen in Assen na jaren gesteggel uiteindelijk ook de prullenbak in belande zal je zien dat andere provincies juist in een rap tempo deze attracties zullen ontwikkelen.

Binnen fun-shoppen speelt eten, winkelen en beleving een ontzettend grote rol. Niets voor niets zie je in pretparken tegenwoordig tal van winkels, restaurant en entertainment het is onderdeel van de beleving. Omgedraaid zul je zien dat juist binnen het fun-shoppen andere attracties worden toegevoegd zoals indoor speeltuinen (neem bijvoorbeeld Intratuin Duiven met een mega speeltuin en restaurant), photoboots, relaxruimtes en zo kunnen wij nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk zal ook in dit segment spelers het moeilijk krijgen die onvoldoende zullen innoveren. Ze krijgen het juist moeilijk omdat de grotere concurrenten de komende jaren fors zullen investeren in vernieuwing en beleving. Helemaal nu de rente op geld historisch laag is en de omzet van deze groep groeit. Een mooie voorloper op de markt is Ikea. Al jarenlang rollen ze vaak als eerste nieuwe winkelbeleving uit en kennen ze de toegevoegde waarde van restaurants en speeltuinen al jaren. Je kan de klok erop gelijk zetten maar elke 3 jaar innoveert Ikea zijn complete winkel.

Tegenwoordig staan hoofdpersonen in de winkel centraal. Wanneer je een fictieve ​ woonkamer binnenloopt in de winkel begint er een stem af te spelen die je meer uitlegt over wie er woont en in welke leeftijd hij of zij zich bevindt. Ze hebben letterlijk en figuurlijk hun klantensegment tot leven laten komen.

Mooi stukje out of the box denken! Het gehele fun-shoppen zal zich in de komende jaren nog verder uitrollen. In winkelstraten ga je dit zeker zien. Lege panden zullen worden opgevuld door horeca, pop-up podia, bomen, stadsterrassen en stadsstranden zullen uiteindelijk de nieuwe standaard worden. Het hoge segment ontspringt de dans en zal juist groeien. Waar online veel ruimte inneemt hunkeren wij toch naar persoonlijk advies. Ook zijn wij bereid om meer geld uit te geven aan ons zelf in de vorm van eten en persoonlijke verzorging. Slagers, bakkerijen en kaaswinkels zullen dan ook steeds vaker weer terug komen in het straatbeeld. Want wees eens eerlijk die schaal met hapjes op je verjaardag moet toch wel Instagram-proof zijn!

"Raymond Cloosterman weet als geen ander hoe je retail anno 2020 moet bestieren"

Een mooi voorbeeld van persoonlijk advies en beleving is Rituals. De winkelketen van Raymond Cloosterman weet als geen ander hoe je retail anno 2020 moet bestieren. Niets voor niets groeit de winkel keihard en hebben ze naast klanten nog meer fans! Het focus van het bedrijf richt zich op dat ene rust momentje, het momentje van je zelf voor je zelf. Tijdens het winkelen en wanneer je thuis komt. Benieuwd wat hen zo uniek maakt en daardoor succesvol? Stap eens een winkel binnen van Raymond! Wat je kunt leren van het veranderende tijdperk is: - Het midden heeft last van de opkomst van discount - Het midden heeft meer last van concurrentie op online gebied - Fun-shoppen is de toekomst - Persoonlijke aanpak wordt steeds belangrijker!

Retail is dood? Het is springlevend en staat aan de vooravond van innovaties en vernieuwingen!

Marketeer & influencer marketeer

Gertjan Polet

Gertjan is marketeer en werkte de afgelopen voor tal van bedrijven. Gertjan is eigenaar van Monalana en expert op het gebied van influencer marketing | Gertjan@monalana.nl