Je kan er echt niet meer omheen, influencers! Personen die online veel bereik hebben en in staat zijn om een groep te beïnvloeden.

Waarom je juist als advertentiekanaal influencers moet toevoegen? In deze blog neem ik je graag mee in de wondere wereld van influencers, micro influencers, en interacties. De afgelopen jaren heb ik mij gespecialiseerd in influencer marketing.

Een marketingterm die op dit moment nog volop in ontwikkeling staat en eindelijk de (kleine) eerste stapjes zet naar een volwassen marketingkanaal.

"Dit zou de toekomst in marketing voorgoed gaan veranderen"

2 januari 1967, het zegt je hoogstwaarschijnlijk niets. In de wereld van reclame was dit voor Nederland een revolutionaire stap! De allereerste televisiereclame was een feit. Een samenwerking van kranten bracht gezamenlijk hun eerste commercieel uit. De volgende dag behaalde de reclame alle voorpagina’s van alle mogelijke kranten. Je kon nu betaald je verhaal delen op het medium televisie. Dit zou de toekomst in marketing voorgoed gaan veranderen. Op 2 oktober 1951 begon het experimenteren met het gebruik van televisie. Er waren toen circa 500 televisie in Nederland. Pas 16 jaar daarna verscheen de eerste reclame.

"Je wilt immers zichtbaar zijn waar je klanten ook zijn"

Naast radio, televisie en folders voegde zich daar in de jaren ‘90 online marketing aan bij. Ook daar doken de grotere bedrijf direct op! Je wil immers zichtbaar zijn waar je klanten ook zijn.

Eind 2010 voegde zich aan deze advertentiemix een nieuw fenomeen toe: Influencers! Opeens konden doodgewone mensen zoals jij en ik geld verdienen aan het posten van foto’s op Facebook, Hyves en Instagram. Het enige wat je moest doen was zorgen dat je een bereik had op de kanalen. Naar verluid kregen de eerste influencers al een vergoeding vanaf 500 volgers. Iets wat nu niet meer denkbaar is! Toch heeft deze marketingvorm helemaal niet een hele lange aanlooptijd zoals in de media vaak geopperd wordt. Laten wij niet vergeten dat pas 16 jaar na de eerste televisie uitzendingen reclames werden uitgezonden.

De laatste jaren professionaliseert deze markt zich in een rap tempo en stappen ook de grote merken richting influencers. Verschillende merken hebben anno 2020 exclusieve deals met influencers en is het op dit moment circa 20% van de hun media uitgave. Hoe werkt het? Iedereen met bereik op social media kan als advertentiekanaal worden ingezet. ​

Kalvijn 1 miljoen volgers - Samenwerking met Pringles

je maakt unieke content en zorg voor zo veel mogelijk interactie! De influencer krijgt een vergoeding op basis van het aantal volgers. In sommige gevallen wordt er een affiliate deal gesloten. Hierbij krijgt de influencer een vergoeding per verkocht product wat in verband staat met zijn promotie via zijn kanalen.

"Ze hebben minder bereik dan de top influencer"

En wat is “micro influencer” dan? Een micro influencer richt zich op een specifieke doelgroep. Ze hebben minder bereik dan de top influencers maar door dat ze zich op een specifieke doelgroep richten is het engagement (de hoeveelheid interactie) veel hoger. Waarom twijfel je nog? Ik snap als geen ander de inzet van een nieuw marketingkanaal spannend in misschien wat ingewikkeld is. Jij wilt toch ook zichtbaar zijn waar je publiek is? Hulp nodig bij de inzet van een influencer campagne? Wij helpen je graag!

Marketeer & influencer marketeer

Gertjan Polet

Gertjan is marketeer en werkte de afgelopen voor tal van bedrijven. Gertjan is eigenaar van Monalana en expert op het gebied van influencer marketing | Gertjan@monalana.nl